1992-1999

Kaž wšudźe w Sakskej so w lěće 1992 tež dotalna Serbska polytechniska wyša šula „Šula Ćišinskeho“ dźěleše, tak zo nastaštej w Pančicach- Kukowje dwě šuli: Serbska zakładna a Serbska srjedźna šula „Šula Ćišinskeho“.

Dnja 01.08.1992 započinaja so tohodla stawizny našeje Serbskeje zakładneje šule „Šula Ćišinskeho“.  Tehdy přijmachmy  54 nowačkow do třoch prěnich lětnikow. Cyłkownje su so w prěnim lěće wobstaća jako zakładna šula 208 dźěći w 12 rjadownjach wot 12 wučerkow a 2 wučerjow wukubłali.

A- rjadownje wopytachu dźěći z maćernorěčnymi kmanosćemi w serbšćinje. We wšitkich předmjetach, nimo němčiny wězo, rěčeše so serbsce. W B- rjadownjach pak wuknjechu  přewažnje dźěći z jenož mało znajomosćemi w serbšćinje. Tući šulerjo słyšachu a nałožowachu našu maćeršćinu jeničce w třoch hodźinach serbšćiny wob tydźeń, w 1. lětniku samo jenož tydźensce jónu. W tamnych hodźinach so němsce rěčeše.

Žadanja wučbnych planow wotpowědowachu wobsahowje w hrubym tym cyłeje Sakskeje. Nawuknjenje serbskeje rěče běše a je přidatny wukubłanski zaměr. Tak naše serbske šule hižo přeco rozšěrjeny kubłanski poskitk wuznamjeni.

Tutón na našej zakładnej šuli wot 1. lětnika sem wšitcy šulerjo wužiwachu a wužiwaja.

Nowostki prěnich lět wobpřijachu wobšěrne metodiske změny. Pedagogojo so zeznamjenichu z nowymi wuknjenskimi metodami, kotrež běchu na aktiwnu šulersku činitosć wusměrjene. Wuknjenje z hłowu,ruku a wutrobu  wužadaše sej woterjenje šule. Swobodne dźěło město frontalneje wučby, wučbny wuchad město wobhladanja wobrazow w domiznowědnej knize, pospyty město wučerskeho přednoška so dźeń a bóle přesadźić počachu. Mnohostronske projekty wudospołnichu wuknjenje w šuli a zwonkawučbny poskitk.

Pěstowanju našich serbskich nałožkow a tradicijow so stajnje z wulkej kedźbnosću wěnowachmy.

Kóždolětnje swjeća šulerjo 1. a 2. lětnika ptači kwas. Nimo wjesołych ptačkow wuhladaš potom stajnje znowa dostojnje drasćene dźěći w swojich katolskich narodnych drastach. Tak wuhotowani a z wulkej prócu nastudowanym programom su hižo njeličomnych hosći zawjeselili.

Šulerjo 3. a 4. lětnika pěstuja nałožk mejestajenja a mejemjetanja. Woni prezentuja so tohorunje w pyšnych serbskich narodnych drastach z nastudowanymi ludowymi rejemi a spěwami šěrokej zjawnosći.

Zahoritosć našich šulerjow za rěče dopokazaše so tež w tym, zo po zawjedźenju předmjeta jendźelšćina jako zetkawanska rěč w 3. lětniku w šulskim lěće 1995/96 so dźěći přidatnje hišće na dźěłowym zjednoćenstwje „čěšćina“ rady wobdźěleja. Zjimujo smě so rjec, zo našu zakładnu šulu wšitcy šulerjo ze znajomosćemi w znajmjeńša třoch rěčach wopušća.

Tohorunja bě a je sportowanje wažny wobstatk šulskeho žiwjenja. Wubědźowanja w lochkoatletiskich disciplinach pohnuwaja dźěći k prócowanjam a zmóžnja wulkotne wuslědki. Ći najlěpši měrja so potom na wokrjesnej runinje a wróća so hordźi na docpěte wukony. Połni připóznaća dadźa so wot swojich sobušulerjow z medalijemi swjećić.

 

1992-1999

Mit der Trennung der ehemaligen Sorbischen Polytechnischen Oberschule „Šula Ćišinskeho“ entstanden auch in Panschwitz- Kuckau eine Grund- und eine Mittelschule.

Am 01.08.1992 nahm unsere Sorbische Grundschule „Šula Ćišinskeho“ ihren Schulbertrieb auf. Zum damaligen Zeitpunkt schulten wir 54 Kinder ein und führten diese in drei Parallelklassen. Insgesamt wurden an unserer Grundschule im ersten Jahr ihres Bestehens 208 Kinder in 12 Klassen von 14 Pädagogen unterrichtet.

In den A- Klassen lernten alle Schüler/innen mit sorbischer Muttersprache und in den B- Klassen alle Schüler/innen mit deutscher Muttersprache. Die Unterrichtssprache in allen  einzelnen Fächern war entweder sorbisch (A) oder deutsch (B). Lediglich im Sprachunterricht wurde natürlich in der zu erlernenden Sprache gesprochen.

Die Lehrpläne entsprachen inhaltlich denselben Anforderungen wie in allen anderen Schulen in ganz Sachsen. Das Erlernen der sorbischen Sprache war und ist ein zusätzliches Ziel und zeichnete die sorbischen Schulen schon immer durch ein erweitertes Bildungsangebot aus.

Dieses Angebot wurde und wird von allen Schülerinnen und Schülern ab Klasse 1 genutzt.  

Die Neuerungen der ersten Jahre bestanden im Kennen lernen und Anwenden neuer Unterrichtsformen und -methoden, im kindgerechteren, aktiven und handlungsorientierten Unterricht. Das Lernen mit Kopf, Hand und Herz bedurfte der Öffnung der Schule. Freiarbeit statt Frontalunterricht, Unterrichtsgang statt Bilderschau im Heimatkundebuch, Experimentieren statt Lehrervortrag setzten sich mehr und mehr durch. Vielzählige Projekte ergänzten das schulische Lernen und das außerunterrichtliche Angebot.

Der Pflege unseres sorbischen Brauchtums und der Wahrung unserer Traditionen wurde natürlich immer viel Aufmerksamkeit geschenkt.

Jedes Jahr feiern unsere Schüler/innen der 1. und 2. Klassen die Vogelhochzeit, wozu die Kinder sich nicht nur als Vögel verkleiden,  sondern die wunderschönen katholischen Trachten einer sorbischen Hochzeit  tragen. So festlich gekleidet und durch die stets mit viel Fleiß einstudierten Programme haben sie schon unzähligen Gästen Freude bereitet und Bewunderung erfahren.

Die Schüler/innen der 3. und 4. Klassen hingegen pflegen alljährlich den Brauch des Maibaumstellens und -werfens. Hierbei präsentieren sie sorbische Volkstänze und freuen sich auch immer über den Zuspruch der Öffentlichkeit.

Die Sprachbegeisterung unserer Kinder zeigte sich darin, dass auch nach Einführung des Faches Begegnungssprache Englisch ab Klasse 3 im Schuljahr 1995/96 Kinder zusätzlich die AG Tschechisch gern besuchten. Somit verlässt kein Kind unsere Grundschule mit Kenntnissen in weiniger als 3 Sprachen.

Auch das Sporttreiben war und ist ein wichtiger Bestandteil des Schulalltags. Die Wettkämpfe in den leichtathletischen Disziplinen fordern alljährlich die Kinder zu tollen Ergebnissen heraus. Die besten Sportler nehmen dann an den Wettkämpfen  des Kreises statt und werden von den Mitschülerinnen und –schülern gefeiert, wenn sie mit Medaillen davon zurückkehren.